Soalnya Hati

Tiap soalan yang terpacul dari mulut mulut ....
Ibarat pisau menghiris robek  hati aku... 
Katanya aku terlalu sensitif ...
Katanya aku berfikir lebih.... 

Lancar tutur kata mu...
Bukan memahami hati ku... 
Kamu bukan dijasadku memahami hatiku.. 
Bukan kamu yang merasa deritaku... 

Memang, aku tersenyum... 
Memang aku bergelak tawa.... 
Itu semua bukan lakonan.... Ia lahir dari hati... 
Tapi hati aku bukan asalnya batu... 
Hati aku satu, tapi rasanya seribu... 

Terkadang, tengah ketawa aku menangis... 
Bercampur aduk begitu... 
Bukan aku tak cuba, tapi kadangnya lemah... 

Kadang kadang, memori ibarat menguji aku... 
Mencetus bibit bibit bahagia... 
Membiarkan saraf saraf menghantar isyarat pada cortex emosi... 
Mengocak minda yang asalnya tenang... 
Itu diluar kawalan aku... 

Aku benci bila mereka bertanya... 
Aku kenal mereka... Meraka bertanya bukan untuk luah simpati...
Hanya untuk memuaskan hati.. 
Hanya untuk mereka rasa lega hati.
Hanya untuk menambah cerita sensasi.. 

Aku kenal sangat orang begitu... 
Jika aku tiada pegangan, 
Sudah lama aku membidas... 
Tapi terpandang 2 wajah tua itu, 
Hati aku lemah...
Aku cuma berlalu pergi.... 
Harapnya, nanti aku cukup kuat untuk pekakkan telinga... 

Aku memohon pada Allah... 
Permudahkan urusan ku... 
Diamkan mulut mulut mereka.... 
Aku kembali demi mami abah... 
Bukan untuj mendengar mereka hakimi aku... 

Agaknya bila mereka akan berhenti? 
Sampai aku mati? 

Aku cuma mahu hidup tenang...
Jauh dari kekusutan... 
Usah tambah dengan kata kata menghukum....
Diam pilihan aku... Tapi aku hanya manusia biasa... Ada sekeping daging yang penuh dengan sejuta rasa... 
Setiap kekuatan ada had...
Setiap kelemahan ada akhirnya... 

Mengharap sedikit rasa kemanusiaan 
Shakira sulong

Comments

Popular posts from this blog

i wonder

farewell 2016 ...

Melayu bukan Agama...