Mencari tenang


Aku bangkit terbayang bayang air laut menghempas pantai... 
Ah, tiada apa menghalang... 
Itulah yang sedang aku lakukan... 

Menghadap ciptaan ilahi yang maha hebat...
Mendengar alunan ombak membelah pantai..
Burung berkicauan galak.. 
Tenang... 
Tiada perasaan lain yang aku rasa.. 

Leka aku memandang ombak... 
Ada yang kecil... Ada yang besar... 
Kadang terhempas tidak disangka... 
Sama seperti gelombang hidup.... 
Tiada beza... 
Cumanya pantai itu tegar... Walau berjuta kali dihempas, tetap lembut pasirnya... 

Ombak membentuk pantai... 
Sama seperti hidup.... 
Setiap yang menghempas membentuk kita... Lebih baik? Lebih teruk? 
Itu pilihan kita... 

Aku suka duduk menikmati alam... 
Betapa hebat Pencipta... Bayangkan setiap satu bertasbih pada Pencipta...
Kita?? Yang punyai mulut?? 
Berapa kali?? 
Malu untuk aku menjawab... 

Banyak antara kita, termasuk aku..
Lebih melihat kekusutan... 
Padahal sudah terbentang jalan lurus didepan mata.... 

Aku jauh dari sempurna... 
Aku banyak jahatnya...
Aku banyak dosanya...
Aku banyak lalainya... 
Kadang masih melakukan dosa sama.. 
Kita iman separas buku lali, kata mami... 

Entah bila "masa" kita tiba... 
Entah cukup "bekalan" kita
Entah... 

Cumanya hanya berdoa pada Nya
Agar segala dipermudahkan... 
Hanya Dia layak menghukum alam..
Hanya Dia penentu baik, jahat...

Ya Allah... Aku serah segalanya pada Mu.. 
Hanya Kamu yang mengetahui segala
Hanya Kamu yang mengizinkan dunia..

Aku masih mencari cari siapa aku..
Masih memperbaiki diri dengan sejuta kelemahan... 

Ibarat pantai yang sentiasa diuji ombak.. 

Shakira sulong 

Comments

Popular posts from this blog

i wonder

farewell 2016 ...

Melayu bukan Agama...