Soalan lazim

Heeelllooo pembaca sekalian alam... 

Ya ampun, bizi gila lately.. nak ber-dating pun tak sempat. *tetiba*

back to motif blog hari ni

Sape suka bertanya soalan??? 
Sape je tak suka kan... Kadang kadang soalan bodoh duk tanya ulang ulang patpulohpat kali... 
Sesekali pikir nak jawab ke nak lempang bagi diam.... Huuu...
Sebenarnya aku cam da cemuh orang duk tanya aku soalan soalan cliche ni

Shak, ko diet ke?? 
Shak, ko da kurus kenape nak g gym lagi?
Shak, kenyang ke makan sayur je?? 
Shak cukup ke nutrien makanan ko??
shak nak jadi vegetarian ke??
mana ayam ??
mana daging ??
mana nasi??

ohhh emm giiieee...
like " seriously people" * tangan kebahu, rolls eyes*

saya jawab satu satu
*tarik napas*

aku bukan diet cuma "eat right" and hooked with "clean eating" stuff 
aku workout sebab nak naik berat badan (muscle weights)
sayur sebenarnye kenyang gilak ok ...
so far aku xde di diagnose as malnutrition & rib cage aku masih normal (xde la cm budak somalia tu)
100% vegetarian maybe not... 50-60% maybe
banyak lagi sumber alternatif untuk protien , charbo and other stuff... cuma kena creative je skit
 

actually, aku suka makan makanaan camni.

senang nak prepare. tak perlu nak renyah tumis bawang la, nak tunggu naik minyak la... nak tunggu kepala santan la... nak tunggu itu nak tunggu ini...
tambah2 sekarang da solo kan.. masak satu dish yang mengenyangkan sudah
kalu nak masak nasi, nak kena pikir lauk pulak... pastu satu lauk cm x cukup....
bla bla bla

tambahan pula aku dalam process mendapatkan perut ala2 channing tatum (versi pompuan)
aku tgh experimenting ngan body aku.
nak sculpt kasi cantik skit... especially tang abs
tang punggung da mmg terlajak laris dah... *tetiba*

actually, ramai je duk tanya cmne nak kurus... camne nk kempis perut...
hah, korang percaya sangat la krim2 mengarut tu.. sapu arini, esok da cm angelina jolie..
hotak ko... kalu cmtu x wujud la baju "plus size" brader...
semua duk pakat rebut nak beli baju saiz XS ..
pastu satu lagi, nak kurus tapi melantak cm tak ingat... kalu boleh pagi petang siang malam nak makan fastfood... pastu complain "eh, da jalan 14cm semalam tapi tak turun pun berat badan"...
pffftt

 jujurnya aku memang tak teringin pun badan kurus kering.. buruk ok...
which is not my goal pun.. aku nak naikkan berat badan aku dengan muscle
 muscle, bukan yang berketak2 cm Sazali tu ok...
more like toned & sexy cam Jillian Michael (my forever idol)

memandangkan kat IG aku ada #journeytoget6packs
so kena la jaga makan skit bro..
sebab tang perut memang kena watch what you eat. 
lagipun sejak2 aku lebihkan sayur & buah dlm diet,
i can feel the difference.
body cam ringan bak kapas berterbangan
perut pun tak berape meragam
proses pe-nyah-tinjaan pun senang serta mudah
tiada lagi drama nak ke jamban


tapi tu la... kadang2 orang tak paham. or diorg ni buat2 tak paham. tiap kali aku upload gambar makanan aku (mostly aku modify resepi dari pakcik gugel or aku main belasah campak je)
mesti ada org komen
"sedap ke??"
"boring nye"
"xde selera aku tengok"
 masalahnye disini, yang nak makannye aku bukan korang.. da aku suka... aku enjoy la makan
aku xkesah kalu korang komen, cumanye bagi la positive skit...cam aku mmg xkesah sangat korang nak komen pape pun... aku sikit pun tak hadap...

tapi cm kesian bila ada kawan2 aku yg baru2 nak berjinak makan healthy food da kena condemn
member baru upload gambar salad, terus berderu komen
"eh takyah nak diet sangat la..." / "alah, kejap je ni" / "makanan lembu" / "bole lose weight ke makan cmni?"
kamon people... kenape laa korang ni negative sangat. biar la minah tu nak makan sayur ke... daun ke... yang penting dia take 1 step ahead nak jadi healthy.. yang ko tu duk sembang je lebih tak buat pape takde guna bro... buat tambah dosa je

Pada kengkawan yang nak try change diet sbb nak kurus,
keep it up the good work!!
bia je diorg nak cakap ape... yang penting ko sihat, diorg tak sihat...
tapi satu je nasihat aku..
buat pape pun kene la do some reading jugak... jgn duk main membabi buta je...
eg : makan salad tapi banjir ngan thousand island, baik makan nasi je bhai... calories thousand island tu lagi berganda2 dari nasi lemak...pastu berat tak turun, tapi makin naik, last2 give up -__-
and no matter how clean ko makan, kalu xde exercise, it wont help you losing weights
sebab se-clean mana pun ko makan, kalu x burn akan store as fat jugak...
maybe slower dari yg makan junk, tp u'll get fat jugak...
sebab tu diet alone to lose weight is bullshit je... hanya propaganda

nak exercise camne??
lain kali la aku share routine aku...
sebab routine aku cam orang gila... 
housemate aku pun naik gila tengok aku workout... tercabar katanya 


OK,
Moralnya disini,
aku memang suka mencuba. Bila aku rasa sesuai, memang aku akan stay
aku kan jenis setia... orang je yang tak setia ngan aku *tetiba*

i love vegetable, i love fruits , im starting to like raw vegetable too.
but yang raw2 ni, kena careful skit sebab perut aku senang masuk angin... so bukan semua benda aku bole makan raw. Kalu setakat raw carrot tu, Mr rabbit pun tabik spring kat aku...

dont worry i dont intend to turn into vegetarian any time soon... but honestly i kinda like the idea of being a vegan. tapi belom sampai tahap itu...
still nak melahap seeefuud... still nak meratah tulang ayam... still addicted with telo (*o*)
but im limiting myself from eating red meat. sbb red meat is more acidic really not a good "chemistry" with human system.
and worst part is , Cancer cells love acidic environment...
so, nak lagi makan daging bebanyak??

bagi aku, Allah da bagi kita pinjam badan ni, maka jagalah baik2 amanah Allah ni...
Jangan rosakkan ...





dan sentiasalah berdoa pada Allah mudah mudahan dilindungi badan kita
ya Allah,
kau berkatilah rezeki yang Kau limpahkan kepada kami.
Kau lindungilah kami dari segala malapetaka dunia
berikan kami kesenangan di akhirat kelak.
Amin



aku da mati akal.
da jauh lari dari penulisan asal
tu yang malas nak berdraf2 bagai
last last semua main bantai 
bersedia untu tido 
Shakira Sulong   






















Comments

  1. Ahkak mmg nk lose weight shak.dh berat sgt ni.rasa mcm siput plak

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak.... simple je kak... sebelum akak tukar diet, lebihkan workout dulu... start ngan senaman yang simple2... emm.. nanti saya upload home workout ... ok tak??

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

i wonder

farewell 2016 ...

Melayu bukan Agama...