i hate my family ....


Sape je yang tak pernah benci family sendiri??

Dulu dulu, masa kecik... main sampai lupa nak balik rumah, mak mak kita berhangkut rotan panggil kita balik... dan dan tu jugak la rotan berbirat kat kaki.... 
apa yang korang pikir time tu?? 
aku benci mak !

Pastu, bila dah besar sikit, dah pandai nak kenyit kenyit mata, gayut kat phone sampai pagi... akhir bulan, bapak korang tengok bill telefon, mengucap panjang dia... terus capai rotan, piiiaaap! kena lagi berbirat kat kaki... apa korang pikir??
aku benci abah ! 

masa tu, hingus masih bertempek kat hidung, gelembung gelembung .... mata bengkak sebesar alam sebab nangis macam gila. 
dalam hati pada masa tu : 

"Benci lah!! kenapa aku lahir dalam keluarga ni ??!"
"Ayah / Mak orang lain tak pun macam ni !"
"Diorang ni memang tak sayang aku! " 
"Diorang tak pernah nak memahami aku !!" 

duk ulang ulang je benda benda ni dalam hati... sampai termimpi mimpi.... 

Lama lama kata kata tu jadi sebati. 
hati kental , rasakan diri sudah kuat sendiri
bukan tak sayang, tapi merasakan diri bongkak, sudah mampu berlari sendiri, tanpa perlu mereka memerhati 

Tapi, 

Tuhan kata aku dah melampau... 
Dia turunkan sedikit ujian untuk ingatkan aku... 

Dalam gelap aku hampir tenggelam, sepasang tangan kasar memegang erat tangan ku... 
Penuh kuderat dia menarik aku... Lemah aku mengikut 
Sepasang lagi tangan lembut mengusap pipi ku... menyeka semua titisan air mata yang lecun membasah pipi...
Membalut segala luka parah hati aku.... 

Perlahan lahan aku buka mata, 
Biar pedih cahaya menusuk mata , aku perlu melihat mereka ..
Dua tubuh gigih merawat hati aku yang lara... 
Dua insan yang dulunya aku ketepikan 

Mummy Abah , siang malam melutut di sejadah... memohon berdoa kepada yang Esa, 
agar hapuskan segala duka lara hati anaknya yang jatuh tersungkur 
Mummy Abah yang saban hari menanya khabar aku... 
Mummy Abah yang tanpa henti menghantar kata kata semangat... kata kata penguat 
Mummy Abah yang tak pernah berputus asa pada aku yang sudah lemah terkulai.... 

Alhamdulillah... 
Aku bersyukur ada Mummy Abah 
Aku bersyukur ada kakak kakak serta adik yang tak pernah nak meminggirkan aku 
Aku bersyukur ada mereka 
Aku tak perlukan keluarga lain 
Mereka tiada kurang.... mereka tiada ganti
Mereka dunia aku.... 
Mereka segalanya bagi aku..... 

Mulai dari saat itu, 
Aku tekad... biarlah apa sahaja.... Mereka utama aku 
Mereka nyawa aku... 
Apa sahaja, aku ceritakan pada mereka... biar cerita sekecil zarah, atau sebesar gajah....
mereka berhak tau apa yang tersirat dihati aku.... 
mereka adalah teman terbaik yang pernah aku ada....

Aku bersujud bersyukur, adanya mereka dalam hidup ku


Kawan, 
Ingatlah, apa sahaja benci kamu pada keluarga mu... 
padamkan lah... sebab bila kau paling dibawah, merekalah yang akan mengangkat mu kembali...
jangan sampai mereka pergi, barulah kamu tergapai mencari.... 

musnah saja benci kamu, 
kerana apa yang mereka lakukan, bukan untuk mereka.... tapi untuk menjadikan kamu serorang Manusia 


Coretan hati untuk Mummy & Abah tersayang.... 


Terima kasih sebab sentiasa percayakan Kak ra, 
Terima kasih sebab tak pernah berputus asa untuk Kak Ra
Terima kasih sebab memahami Kak Ra 
Terima Kasih sebab terima Kak Ra seadanya
Terima Kasih Mummy & Abah sebab lahirkan Kak Ra di dunia ni... 
InsyaAllah, kita sekeluarga bersama selamanya sampai di akhirat nanti.... 

I Love u Mummy 
I Love u Abah 

Love, 
Anak Mummy & Abah yang paling degil :) 





Comments

Popular posts from this blog

i wonder

farewell 2016 ...

Melayu bukan Agama...